Maak barbecueën leuk én gezond met deze BBQ Tips

Nederland staat op de zesde plaats in de BBQ top 10, achter typische landen als Australië en de Verenigde Staten. Zodra de eerste zonnestralen ons land binnenkomen halen veel mensen de barbecue tevoorschijn. Vaak hebben mensen na de BBQ last van een opgeblazen gevoel en winderigheid, daarbij loopt 10% van de Nederlanders jaarlijks een vorm van voedselvergiftiging of -infectie op.

Annette ter Heijden, bekend orthomoleculair therapeute en auteur van het boek ‘Proef je Roots’ vertelt: “Maak barbecueën leuk én gezond met deze slimme BBQ tips en voorkom darmproblemen.”

Weinig variatie in voeding zorgt voor klachten

Een opgeblazen gevoel na BBQ-en komt vaak door te grote hoeveelheden vlees en/of niet goed klaargemaakt vlees (te rauw of verbrand). Vooral de verandering in verhouding tussen vlees en groente is niet voor ieder lichaam goed te verwerken. Daar komt nog bij dat er vaak veel witbrood (stokbrood) met typische kant- en klaar sauzen wordt gegeten. Die grote ommezwaai kan er voor zorgen dat het lijf wat uit balans raakt. De onbalans kan zich dan uiten in een opgeblazen gevoel, winderigheid, buikpijn, diarree, misselijkheid of een onbehaaglijk gevoel. Het is zelfs mogelijk dat je na een gezellige BBQ gewoon niet goed slaapt. Dat is jammer toch?

Het is verstandig om meer te variëren tijdens een barbecue zodat je écht kunt genieten van heerlijk en gezond eten zonder dat je de dag erna last hebt van ongemakken.

Kies voor meer groenten tijden de barbecue

Champignons, ui, wortel en ananas kun je prima variëren op de spies naast een stuk vlees. Of je maakt gewoon een aparte groente spies met diverse variaties. Ook kip is lichter te verteren dan rood vlees en zo kun je dus al voor je lijf slimmer aan de slag zijn. Komkommer kan natuurlijk rauw en datzelfde geldt voor broccoli en radijs. Radijs wordt trouwens een beetje zoet als je die warm maakt, net als spruiten, echt een aanrader om eens te proberen. Ananas als toetje eten zorgt er voor dat vlees beter kan verteren door de extra enzymen die in de ananas zitten. Zo zorg je voor een betere balans in je lijf en heb je de volgende ochtend energie voor 10!

Meer vis zorgt voor betere vetten en goede eiwitten

Vis op de BBQ is voor veel mensen lastig. Soms vindt men de geur onaangenaam of vallen de stukken in het vuur. Dan is een bakplaat/grillplaat een uitkomst. Die plaat kun je perfect insmeren met bijvoorbeeld olijfolie, kokosboter en heel veel klein gesneden knoflook. Ook uitjes kun je nu lekker bakken en zo maak je je visjes perfect en super lekker op de BBQ.

Vis is licht verteerbaar, daar kun je dus makkelijk meer van eten. Combineer verschillende vissoorten (overleg met de gasten vooraf) met groenten, wat kip en roodvlees en je variatie is geregeld. Veel plezier!

Juist in de vakantieperiode is het eenvoudiger om anders te eten en om je voedingspatroon te veranderen. Leer jouw lichaam kennen. Op welke voeding reageert jouw lichaam goed en op welke niet? Maak nu een afspraak zodat je zelf met je nieuwe kennis je lijf voor de lange termijn op orde kunt houden.

Meer BBQ tips voor een gezonde zomer

Meer BBQ tips zijn terug te luisteren in de radio uitzending van RTV De Ronde Venen waar Annette haar ideeën voor een lekkere en gezonde barbecue deelde: https://www.fysikosvoeding.nl/radio/. 

Als u wilt kunt u ook zelf on-line producten bestellen. Klik hier voor de bestelmogelijkheid.